Dyfuzory Schroedera 1D i 2D, rezonatory Helmholtz’a, BassTrapy
Adaptacje akustyczne pomieszczeń to „połowa drogi” do sukcesu, jakim jest świetny dźwięk z systemu audio. Najpopularniejszymi i najskuteczniejszymi ustrojami akustycznymi są dyfuzory, absorbery i pułapki basowe. Przedstawię początkującym audiofilom jak wyglądają i do czego służą. Informacje poniższe mogą również posłużyć (taką mam nadzieję) majsterkowiczom do samodzielnego wykonania ustrojów akustycznych.
Dyfuzory Schroedera to panele rozpraszające o konstrukcji drewnianej, które traktować można jako kanały o różnej głębokości. Dna kanałów są płaszczyznami odbijającymi fale akustyczne, a umieszczone są na różnych głębokościach. Zarówno dno kanału jak i ścianki je oddzielające wykonane są najczęściej ze sklejki drewnianej. Rama zewnętrzna może zostać wykonana zarówno ze sklejki jak i z litego drewna. Przykładowe konstrukcje wraz z wymiarami przedstawiają poniższe rysunki:
Dyfuzory 1D Schroedera to najskuteczniejsze ustroje akustyczne, często spotykane w studiach nagraniowych. Ich zastosowanie powoduje jednokierunkowe rozproszenie dźwięku. Akustycy lubią je mieszać z innym typem dyfuzorów, a mianowicie 2D (na obrazie poniżej), których budowa powoduje odbicie dźwięku półkoliście, w dwóch płaszczyznach. Polecane szczególnie do ustawiania w miejscu pierwszych odbić za kolumnami, na wprost słuchacza. Poprawia separację stereo, przestrzenność i detaliczność dźwięku. Za dolny zakres częstotliwości odpowiada głębokość szczeliny, za górny – jej szerokość. Ilość szczelin dyfuzora ma wpływ na współczynnik rozpraszania – im szczelin więcej, tym jest większy.*)
Proporcje pomiędzy poszczególnymi „studniami” dyfuzora 2D przedstawia rysunek niżej:
Dyfuzor Schroedera to pierwsza konstrukcja o działaniu rozpraszającym ściśle opisana matematycznie. Jego działanie opiera się na odpowiednim sumowaniu fal odbitych z różnymi fazami od sztywnych powierzchni. Najlepsze rozpraszanie dźwięku uzyskujemy umieszczając dyfuzory w miejscach pierwszych odbić. Przyczyniają się one do skrócenia czasu pogłosu, likwidują echo trzepoczące i efekt filtra grzebieniowego. Nie przetłumiają pomieszczenia, zachowując jego żywość akustyczną. Modułowa budowa dyfuzorów pozwala na ich dowolne zestawianie.
Oprócz działania rozpraszającego często wymagana jest charakterystyka pochłaniająca. Ustroje pochłaniająco-rozpraszające są uzupełnieniem oferty ustrojów rozpraszających. Sztywna, perforowana płyta frontowa ogranicza pochłanianie wysokich i średnich częstotliwości, nie stanowiąc równocześnie przeszkody dla częstotliwości niższych. *)
Na firmowej stronie internetowej Acousstic Manufacture można przeczytać: „Z punktu widzenia psychofizjologii słuchu dobre rozproszenie fali akustycznej w pomieszczeniu jest jednym z najważniejszych czynników poprawiających brzmienie dźwięku. Dyfuzory zapewniające skuteczne rozpraszanie fali dźwiękowej muszą być wykonane z materiałów umożliwiających jej odbicie. Jeśli więc konstrukcja jest wykonana z materiałów pochłaniających i dźwiękochłonnych, o efektywności funkcji rozpraszania trudno mówić. Dotyczy to zwłaszcza różnego rodzaju piramidek piankowych, ustrojów wykonanych ze styropianu, xps, itp. Dyfuzor Schroedera to pierwsza konstrukcja o działaniu rozpraszającym ściśle opisana matematycznie. Jego działanie opiera się na odpowiednim sumowaniu fal odbitych z różnymi fazami od sztywnych powierzchni. Najlepsze rozpraszanie dźwięku uzyskujemy umieszczając dyfuzory w miejscach pierwszych odbić. Przyczyniają się one do skrócenia czasu pogłosu, likwidują echo trzepoczące i efekt filtra grzebieniowego. Nie przetłumiają pomieszczenia, zachowując jego żywość akustyczną. Modułowa budowa dyfuzorów pozwala na ich dowolne zestawianie.” *)
Tym audiofilom, którzy chcą we własnym zakresie zbudować ustroje Schroedera może być przydatny kalkulator QRDude (**) zliczający parametry ustrojów 1D i 2D.
To bezpłatne oprogramowanie pozwala określić głębokość i szerokość kanałów (studzien) w zależności od ilości kanałów i częstotliwości tonu podstawowego oraz kolejnych składowych fal harmonicznych, dla których obliczenia są wykonywane.
Rezonator Helmholtza to układ akustyczny złożony z komory połączonej szyjką z otwartą przestrzenią (rys. niżej). Jego nazwa pochodzi od nazwiska XIX-wiecznego niemieckiego uczonego Hermanna von Helmholtza. Układ rezonansowy wynika ze sprężystości powietrza zgromadzonego wewnątrz komory o objętości V, bezwładności powietrza o masie M zgromadzonej w szyjce oraz rezystancji promieniowania otworu R (dla przykładu rezonatorem Helmholtza jest obudowa głośnikowa typu bass-reflex). Rezonatory Helmholtza były stosowane świadomie już w starożytności, do kształtowania warunków akustycznych w amfiteatrach, znajdywano je też w budowlach średniowiecznych. Pojedynczy rezonator ma zbyt małą skuteczność jak na potrzeby akustyki pomieszczeń, więc stosuje się układy rezonatorów. Rezonator Helmholtza jest elementem działającym w wąskim paśmie częstotliwości, ale poszerzenie efektywnego pasma pracy można uzyskać dzięki ustrojom złożonym z rezonatorów nastrojonych na różne częstotliwości lub łącząc rezonatory z materiałami dźwiękochłonnymi. Wadą ustrojów zbudowanych w oparciu o tę konstrukcję jest brak możliwości dokładnego ustalenia parametrów ustroju na etapie jego projektowania
Hybrydowy panel pochłaniająco- rozpraszający (na obrazie wyżej) przeznaczony do adaptacji pomieszczeń odsłuchowych, konstrukcyjnie wykorzystuje zjawisko Helmholtza. Perforowana płyta z naturalnego drewna zapewnia wstępne rozpraszanie dźwięku w zakresie średnim. Umieszczona za nią gąbka akustyczna pochłania niższe częstotliwości. Dzięki połączeniu funkcji pochłaniania i rozpraszania dźwięku, takie panele zapewniają poprawę akustyki wnętrza, zapobiegając powstawaniu echa trzepoczącego i równocześnie wpływa na redukcję pogłosu.
Pułapka basowa (wykorzystująca zjawisko Helmholtza) o regulowanym zakresie pochłaniania to sprytne rozwiązanie w dziedzinie walki z niepożądanymi rezonansami niskich częstotliwości.
Rezonanse niskich częstotliwości to najtrudniejszy do rozwiązania problem w adaptowanych akustycznie pomieszczeniach. Jedynie specjalnie zaprojektowane do konkretnego pomieszczenia ustroje mogły skutecznie rozwiązywać problemy dudnienia basu. Mają one wadę- są strojone dla konkretnej częstotliwości. Gdy zmieniają się warunki akustyczne (na przykład związane z przemeblowaniem), to w większości przypadków taki ustrój będzie działał źle. Firma Vicoustic w produkcie VARI BASS daje możliwość regulacji zakresu pasma. Regulacja następuje poprzez podnoszenie lub opuszczanie górnej części pułapki. W tym produkcie ustawia się wysokość pułapki (częstotliwość działania) „na ucho” lub korzystając z wyników pomiarów, wybierając odpowiednie ustawienie na specjalnej skali częstotliwości. Zakres regulacji jest dla przedziału od 50Hz do 100Hz. Pułapki skutecznie eliminują dudnienia basu wynikające z powstawania fal stojących w pomieszczeniu, dzięki czemu poprawia się dynamika i czytelność najniższych rejestrów dźwięku, w efekcie partie basowe brzmią czysto i konturowo.
Absorbery akustyczne cechują się zwiększonym współczynnikiem pochłaniania dźwięku co czyni z nich uniwersalne ustroje pochłaniające niechciane odbicia fal dźwiękowych.
Skuteczność paneli szerokopasmowych zależy od zastosowanego materiału pochłaniającego. Najczęściej stosuje się wełnę skalną lub sprasowaną piankę.
Konkretne modele paneli akustycznych można obejrzeć tu: