Systematic Approach według 
(rozdział 2)

 

5. Zarządzanie RFI

Zarządzanie RFI – Zakłócenia w urządzeniu

Oczywiście mówiliśmy także o interferencji radiowej (RFI) jako o innym głównym winowajcy w niszczeniu dobrych efektów dźwiękowych. Ale znowu musimy wprowadzić nasze myślenie we właściwą formę. Jednym z pierwszych mitów, które rozwiewają się, ja się wydaje, jest fakt, że głównym źródłem zasilania jest po prostu odebranie mocy AC z gniazda ściennego i przeniesienie jej do naszego hi-fi. Cóż, oczywiście tak się dzieje, w przeciwnym razie nasze hi-fi nie zadziała, ale dzieje się oprócz tego o wiele więcej. Po podłączeniu tych przewodów do naszego systemu dostarczyliśmy również bardzo wydajną sieć do zasilania szumem elektrycznym (i tą wibracją!) naszego systemu audio.

Przyjrzyjmy się zatem schematowi naszego systemu, tylko tym razem rozważmy, gdzie pojawia się szum RFI. Tam, gdzie hałas wyrządza szkody oczywiście, gdy znajdzie się w naszych sprzętach elektronicznych. I pamiętajcie, że chociaż naturalnie myślimy o mocy wchodzącej do naszego systemu przez żyłę fazową i powracającej z powrotem przez neutralną, to jest to tylko jeden sygnał przy 50Hz (lub 60Hz). Na znacznie wyższych częstotliwościach przewód fazowy, neutralny i uziemiający zbierają „śmieci” (z komputerów, telefonów komórkowych itp.) i je dalej transportują. Jeszcze jedna rzecz, którą należy wziąć pod uwagę- zakłócenia przepływają w obie strony,  twoje sprzęty to generatory szumów, które emitują zakłócenia w swoich kablach, często zanieczyszczając inne części systemu. System z dużą ilością wewnętrznych generatorów szumów (odtwarzacze CD, przetworniki cyfrowo- analogowe, wzmacniacze z zasilaczami impulsowymi itp.) może być znacznie trudniejszy do zarządzania w kategoriach częstotliwości radiowych niż system z natury cichy (takie jak gramofony i wzmacniacze analogowe itp.), ale to nie znaczy, że nie może bardziej cierpieć z powodu innych problemów!

Tak więc na rysunku 4 zmieniliśmy nacisk na nasz schemat, a teraz przedstawia on to, co dzieje się z RFI w systemie i wokół niego. Jeszcze w tym momencie w naszym systemie niczego nie robimy by pozbyć się szumu RFI…

 

6. Zasada platformy

Kontratak! – Zasada platform

Jak więc poradzimy sobie z tymi problemami, o których była mowa w pkt.5? Cóż, najpierw porozmawiamy o „platformach wsparcia LeadingEdge”. W Vertexaq tworzyliśmy platformę wsparcia- Kinabalu, ale przenieśliśmy ją do naszej siostrzanej marki LeadingEdge. LeadingEdge jest integralną częścią naszego ogólnego „Systematycznego podejścia”- a platforma wsparcia jest jej kluczowym elementem. Wkrótce przejdziemy do problemu RFI i kondycjonowania sieci.
Zacznijmy od naszych podpór, ponieważ podstawowe teorie są zasadniczo takie same we wszystkich innych produktach. Wsporniki LeadingEdge obejmują akustycznie „chłonną” platformę- statyw sprzęgający i kolejne 2 nóżki podtrzymujące (w celu utrzymania poziomu). Na spodzie platformy znajdują się stopy o nazwie stop-choc (na rysunku niżej).

Statyw został zaprojektowany tak, aby miał niską impedancję akustyczną, a po prawidłowym ustawieniu, układ pozwala drganiom akustycznym wypływać z obsługiwanego sprzętu, w dół przez statyw i na platformę. W jaki sposób? Cóż, statyw jest „szybkim” stalowym przedmiotem, bezpośrednio wspierającym „szybką” metalową obudowę odtwarzacza, i osadzoną na stalowej wkładce w powierzchni platformy – minimalne niedopasowanie impedancji, maksymalny transfer!

Jest to przypadek odebrania energii akustycznej z miejsca, w którym jej nie chcesz (elektronika) i wyrzucenia jej gdzie indziej, gdzie nie może wyrządzić żadnej szkody (na platformę). Zauważ, że używamy słowa „absorpcja”, aby wskazać, że wibracje są usuwane z układu, ale w rzeczywistości mechanizm absorpcji jest tu błędem, wibracja jest faktycznie „neutralizowana” przez destrukcyjną interferencję. Stopki stop-choc pod platformą zapobiegają przechodzeniu wibracji z półki na platformę. Mam nadzieję, że zaczynasz teraz pojmować ten pomysł, w czym pomogą przestawiane schematy. Jeśli widzisz czerwony kolor w kontakcie z czerwonym wiedz, że jest to dobra ścieżka akustyczna, a jeśli widzisz czerwony w kontakcie z żółtym, to złą ścieżkę akustyczną przedstawiano. Uwaga: w tym przykładzie pokazaliśmy, że nogi odtwarzacza są żółte- większość producentów wpasowuje do plastikowych stóp gumowe i/lub filcowe części. Problem w tym, jak teraz widać, że wibracje w odtwarzaczu pozostają (nie są odprowadzane), jeśli po prostu stoi na własnych niedoskonałych nogach.
Jeśli teraz wprowadzimy 2 platformy LeadinEdge do naszego systemu, tak to schemat wygląda tak:

Teraz udostępniliśmy 2 wydajne kanały odprowadzania, które pobierają dużo energii akustycznej z odtwarzacza CD i wzmacniacza. Jeśli jeszcze nie sprawdziłeś, jak bardzo to czysto fizyczne działanie poprawia wydajność systemu, sugerujemy, aby usłyszeć je tak szybko, jak tylko to możliwe- to naprawdę działa!

 

7. Wyciąganie wibracji kabli

Drenaż obwodów – Wyciąganie drgań kabli

Teraz, jeśli uzyskamy znaczące wyniki, odprowadzając energię akustyczną z obudowy, to logiczne, że jeśli odciągniemy energię bezpośrednio z samych obwodów i zapobiegniemy wibracjom „podróżującym” dookoła systemu, otrzymamy dalsze ulepszenia. I to oczywiście robimy z kablami. Widzisz- kabel Vertex, pod względem akustycznym, potrzebuje  „Systemu wsparcia” jak w przypadku platformy. Z tego powodu nie wyglądają na zwykłe- każdy przewód Vertex posiada duży moduł z metalową obudową dopasowaną w pewnym sensie do jego długości.

Na tym schemacie można łatwo zauważyć, że w module drgania są odprowadzane do struktury „Labiryntu”. Teraz, kiedy ten przewód jest podłączony do twojego hi-fi, każda wibracja, która jest na złączu, widzi łatwą trasę w dół przewodnika, aż do absorpcji akustycznej w module. Teraz możesz pomyśleć, że będzie on również działał we wtyczce na drugim końcu, nie- bo destrukcyjna ingerencja ją pochłonie. To samo dotyczy wibracji pochodzących z drugiego złącza. Bardzo efektywnie to demonstrujemy za pomocą monety i stetoskopu- pocieraj monetę, która jest umocowana do jakiegoś łącznika zwykłym ołówkiem, a stetoskopem wyraźnie słychać znaczną ilość dźwięku na drugim końcu układu. Wykonaj ten sam eksperyment na kablu Vertex… Nic nie słyszysz. Zauważ też, że moduł leży na miękkich stopach, aby zmniejszyć ryzyko dostania się zewnętrznych wibracji z półki lub podłogi. Jednak izolację pokazaliśmy jako umiarkowany przewodnik akustyczny- aby zachować podstawowe bezpieczeństwo, izolator nie może być wykonany z bardzo miękkiej gumy, zwykle używane są dość twarde tworzywa sztuczne. Dlatego nasze instrukcje konfiguracyjne ostrzegają o umożliwieniu twardego kontaktu pomiędzy zewnętrzną tuleją kablową a konstrukcją, taką jak ściany lub regały półkowe. Może to wprowadzić zaskakującą ilość drgań do kabli. A więc przejdźmy teraz do schematu naszego systemu, który pokazuje wibracje przechodzące w górę i w dół wszystkich odprowadzeń.

Jeśli teraz wymieniamy wszystkie przewody zasilające i sygnałowe na przewody Vertex, każdy z modułem absorpcji akustycznej, dokonamy naprawdę ogromnych zmian w zachowaniu akustycznym systemu. Pamiętaj również, że pozostawione bez kontroli drgania mogą wpłynąć na jeden przewód, przez wtyczki / gniazda / złącza i następnie do innego przewodu. Na przykład wibracja pochodząca z dużego źródła zasilania, choćby w przypadku wzmacniacza, podpowiada, że może przesuwać się w dół przewodu zasilającego i w górę przewodu zasilającego do wrażliwego przedwzmacniacza lub przedwzmacniacza gramofonowego.

 

8. Obniżanie RFI systemu

Walka z  RFI w systemie

Pierwszą i na wiele sposobów najważniejszą częścią naszego planu walki z RFI jest dobry „bocznikowy” filtr sieciowy. Słowo „bocznikowy” oznacza, że ​​elementy filtrujące nie są odpowiednie do mocy dostarczanej do twojego hi-fi. To podejście pozwala uniknąć pułapek zmniejszonego zasilania prądem do wzmacniaczy mocy. W praktyce to oznacza, że możemy stworzyć bardzo prosty produkt typu „plug-and-play”, który wystarczy podłączyć do nieużywanego gniazda AC. Ale zaraz… Obwody filtrów bocznikowych są jak każdy inny obwód, też cierpią z powodu mikrofonowania. Można ułożyć taki obwód na własnym małym akustycznym „labiryncie” (vide punkt 7)?

Obwód elektroniczny w filtrze bocznikowym zasadniczo pozwala, aby każde zakłócenie o wysokiej częstotliwości, który pojawi się w gorącej żyle lub przewodzie neutralnym, był „przetaczany” na linię uziemiającą i wyprowadzany z systemu. Spójrz na niektóre zdjęcia filtra sieciowego Jaya, aby dowiedzieć się, jak te rzeczy wyglądają. A teraz musimy jeszcze raz spojrzeć na widok nasz systemu, aby zorientować się, co robią te komponenty. Pokazujemy tutaj efekt instalacji 3 filtrów blokujących w systemie- ponieważ możemy w ten sposób objąć kilka dodatkowych ważnych punktów. Najpierw należy pamiętać, że nigdy nie można całkowicie usunąć zakłóceń RF. Zawsze obecna zapora sygnałów radiowych, w szczególności takie jak z sieci telefonii komórkowej i Wi-Fi, zostanie pobrana dookoła okablowania, a jeśli spróbujesz ją zredukować w jednym punkcie, nadal jest obecna zaledwie kilka stóp dalej. I oczywiście innym wielkim generatorem szumu jest sam sprzęt hi-fi. Jeśli więc wyobrażamy sobie, że umieściliśmy pierwszy filtr w środkowym gnieździe listwy dystrybucyjnej prądu AC, obniżyłoby to częstotliwość RF z 4. (poziomu) do 3. (poziomu), a także z 4. do 3. w elektronice –  usłyszysz sporą poprawę. Ale jeśli wrócisz do systemu, z 3. lub 2. filtrami, uzyskasz efekt kaskadowy, a na schemacie pokazujemy, jak z 3 filtrami szum w elektronice jest zredukowany do poziomu 1., bardzo niskiego. Pamiętajmy, że ten przykład będzie się różnił od rzeczywistego zastosowania od przypadku do przypadku. Filtrowanie kaskadowe jest bardzo ważne, co często bywa kluczem do podniesienia aktywności systemu audio, który w przeciwnym razie byłby niezadowalający.

 


Przejdź do rozdziału 3 >>

Wróć do rozdziału 1 >>

Pokrewne artykuły:
Czy można poprawić SYSTEM audio ZA DARMO? >>

Dodaj komentarz