Systematic Approach według 
(rozdział 3)

 

9. Podstawowe zarządzanie systemem Hi-Fi

Problemy z konfiguracją systemu

Zacznij od rozsądnego stelaża, który ma dużo miejsca dookoła i dobrą wysokość między półkami. Unikaj stalowych i szklanych stojaków, które mogą mieć nieprzyjemny rezonans. Solidna drewniana konstrukcja jest idealna i nie wykluczaj dobrych mebli takich jak z Ikei, które mogą być używane jako bardzo ładne stojaki hi-fi. Pamiętajmy, że omówimy umieszczanie platform wsparcia LeadingEdge pod twoją elektroniką, a są one stosunkowo odporne na wibracje w konstrukcji. Jeśli masz już specjalistyczny zestaw hi-fi, to w porządku. Platformy LeadingEdge ulepszają prawie zawsze.

Następnie pomyśl o rozkładzie swojego pokoju w ogóle, a konkretnie o pozycji swojego miejsca do słuchania. Nie należy mieć kanap z ramionami itp. tuż przed jednym z głośników lub przedmiotów takich jak duże przeszklone szafki zbyt blisko hi-fi, jeśli można tego uniknąć. Oczywiście pozycja twojego miejsca do słuchania ma bardzo krytyczny związek z pozycją twoich głośników I granicami pokoju. Poniżej przedstawiono bardzo ważne kwestie, którymi należy się zająć:

  • Aby informacje pochodzące z każdego kanału były w fazie (dochodziły z równą prędkością), siedzenie powinno być DOKŁADNIE w równej odległości od każdego głośnika tj. na wierzchołku trójkąta, w którym długość od głowy w pozycji siedzącej do ścianki głośników były identyczne z dokładnością do 5 mm! I naprawdę uważaj na tę poprawność- reprodukcja głosu w centralnym obrazie nigdy nie będzie poprawna, tonalnie, jeśli nie zwrócisz uwagi na to krytyczne wymaganie konfiguracji- więc pilnuj odległości równych.
  • Siedzenie nie powinno być cofnięte blisko tylnej ściany, gdzie występuje znaczące odbicie i wzmocnienie basu.
  • Krzesełka z wysokim oparciem mogą wywoływać dziwne rzeczy w polu dźwiękowym wokół głowy. Uważamy, że lepiej jest użyć siedziska z oparciem, które nie przekracza wysokości ramion.

Jeśli Twój pokój odsłuchowy ma lekką „zawieszoną” podłogę i ścianki działowe, więc wymagana jest szczególna ostrożność z następujących powodów:

  • Duże i mocne głośniki na „zawieszonej” podłodze mogą powodować znaczne drgania podłoża. Może to wywołać spustoszenie w samych głośnikach i spowodować, że stelaż i sprzęt hi-fi wychwycą wiele wibracji z podłogi. Oczywiście, „podwieszana podłoga” może jak membrana rezonować na niskich częstotliwościach i dodawać znaczne słyszalne zabarwienie do odpowiedzi pomieszczenia. Jeśli twój pokój odsłuchowy ma taką podłogę, spróbuj wziąć to pod uwagę ewentualność umieszczenia głośników na dużych granitowych cokołach z miękkimi stopami pod spodem (lub jeszcze lepiej, parą platform głośnikowych LeadingEdge). W ten sposób głośniki będą lepiej odprowadzały drgania i jednocześnie drgania nie wrócą do nich, a poza tym będą zapobiegały bezpośrednim wibracjom w podłodze.
  • Ściany działowe są podobne do podłóg „zawieszonych”. A że ściana nie jest solidna, może zachowywać się jak membrana bębna i wibrować z wraz z niskimi tonami. Ponownie można usłyszeć, jak to może dodawać znaczne zabarwienie do postrzeganej odpowiedzi częstotliwościowej w pomieszczeniu. Jeśli masz wybór i masz solidne ściany w pokoju odsłuchowym, spróbuj ustawić głośniki przed jedną z solidnych ścian.
  • Jeśli masz „żywy” pokój z „zawieszoną” podłogą i / lub ściankami działowymi, zadbaj o swój wybór głośników. Prawdopodobnie jest o wiele lepiej mieć coś nieco mniejszego (ale doskonałej jakości oczywiście), które nie emituje dużych ilości basu do pomieszczenia. Ponadto będziesz mógł zoptymalizować pozycjonowanie głośników bardziej efektywnie, jeśli będą one miały praktyczny rozmiar, więc znacznie łatwiej będzie trzymać je z dala od obszarów problemowych w twoim pokoju.

Dobre gospodarowanie
Od czasu do czasu widzimy podobno dobre systemy hi-fi, które są całkowicie okaleczone przez tandetną konfigurację, bez zwracania uwagi na same podstawy. Taki przypadek musi zostać poważnie przerobiony przed podjęciem jakichkolwiek dalszych prac. Twój sprzedawca Vertex będzie w stanie ci pomóc ocenić i uporządkować wszelkie kwestie związane z utrzymaniem ładu, a główne punkty do rozwiązania to:

  • Nigdy nie należy układać sprzetów elektronicznych bezpośrednio jeden na drugim. Może to powodować poważne interakcje mechaniczne i radiowe.
  • Nie powinno się tworzyć „ptasiego gniazdka” przewodów zagnieżdżonych za systemem, szczególnie z dodatkowymi nieużywanymi odprowadzeniami. Usuń je!
  • Nie udostępniaj swojego przedłużacza głównego z elementami, które nie przynależą do hi-fi. Szczególnie unikaj cyfrowych sprzętów, takich jak cyfrowe odbiorniki telewizyjne, routery, komputery itp. Umieść te przedmioty w innej części pomieszczenia i „karm” je z własnej sieci AC.
  • Nie należy instalować zestawu hi-fi bezpośrednio obok jednego z głośników lub w zagłębionej alkowie. Będziesz w ten sposób stale podawał do systemu zwiększoną dawkę wibracji akustycznych.
  • Jeśli używasz głośników podłogowych, użyj ich na podstawkach. Idea głośników „bookshelf” lub głośników stojących na półkach naprawdę jest nonsensem w naszym odczuciu. Oprócz niezdolności do ich prawidłowego ustawienia (szczególnie wysokość), regały będą tworzyły rezonansowe pudło wokół głośników i prawdopodobnie wykonają wiele różnych dziwnych rzeczy na paśmie przenoszenia.
  • Czyste złącza, w szczególności mosiężne kołki wtykowe AC, traktuj dość często dobrym środkiem do czyszczenia styków. Lubimy Caig Deoxit.

Rozważ skorzystanie z oddzielnej sieci zasilającej. Jeśli jesteś w starszym domu, poproś elektryka, aby przejrzał okablowanie i trochę go wyczyścił i ponownie dokręcił. Szczególnie sprawdź połączenie uziemiające. Poproś elektryka, aby również sprawdził napięcie w sieci.

 

10. Wprowadzenie aktualizacji do systemu Hi-Fi

Poszukiwanie porady – i branie jej!

Przez lata, które budowaliśmy markę Vertex AQ, doradzaliśmy w znacznej liczbie aktualizacji systemu hi-fi. Z tego doświadczenia nauczyliśmy się stosować „Systematyczne podejście” praktycznie we wszystkich rodzajach problemów, w każdym typie systemu. Od małych konfiguracji lampowych i winylowych po monstrualne, a podstawowe odpowiedzi są zaskakująco podobne. Nasi dealerzy pracują również z wieloma systemami i wszyscy dzielimy się uwagami na temat wielu różnych sytuacji, z którymi się spotykamy. I chociaż na pewno nie znamy wszystkich odpowiedzi, wspólnie jesteśmy bardzo, bardzo dobrzy w rozwiązywaniu tych problemów.

Jednak mocno apelujemy- proszę poważnie potraktować naszą (zbiorową) radę, która może nie być zgodna z oczekiwaniami, ale jest w pełni koncentrowana na osiąganej wydajności, choć może nie na konkretnym sprzęcie, o którym myślisz za pierwszym razem. Z naszego punktu widzenia możemy szybko wykryć słabe punkty w systemie, które nie zostały jeszcze uznane za istotne.

Czasami ludzie są trochę cyniczni w kwestii porad. Pamiętaj jednak, że nie ma sensu doradzać ludziom coś, co może spowodować szybką sprzedaż, ale później doprowadza to do niezadowolenia, ponieważ ta rada nie była w najlepszym interesie klienta na dłuższą metę. I odwrotnie, doprowadzenie klienta do zrównoważonego, systematycznego punktu widzenia, a następnie wykazanie, w jaki sposób produkty Vertex AQ są kluczem do radykalnego udoskonalenia muzycznego, jest niemalże wszystkim, każdemu mężczyźnie i kobiecie, którzy go doświadczają, oszałamiającemu objawieniu.

Pragniemy zwrócić również wyraźnie uwagę na fakt, że ten przewodnik „Systematycznego podejścia” nie ma stanowić ostatecznej listy instrukcji dotyczących tego, co powinieneś zrobić. Obejmuje on wszystkie podstawowe zasady i przykłady typowych błędów systemowych, ale w przypadku Twojego systemu ta praca musi być wykonana dokładnie w ścisłej konsultacji z twoim sprzedawcą Vertex. Dealer musi dowiedzieć się o zainteresowaniach słuchacza, środowisku domowym, rodzaju systemu i miejscu, w którym chcesz się z nim spotkać. Tylko wtedy możesz uzyskać poprawne, dostosowane porady, które niezawodnie doprowadzą Cię do pożądanej wydajności. Jeśli chcesz, zadzwoń do nas.

Niektóre podstawowe zasady aktualizacji Vertex AQ

Jeśli przeczytałeś (mamy nadzieję) części od 1 do 9 tego podręcznika, będziesz miał kilka pomysłów na temat problemów, które wszyscy, jako twórcy systemu, napotykają. I główne techniki Vertex, których możemy użyć, aby im przeciwdziałać. Ale musimy również zdobyć umiejętności i doświadczenie w zakresie stosowania tej wiedzy dzięki dobrym strategiom aktualizacji. Zaczynamy od prostych zasad, a następnie rozbudowujemy, szczegółowo opracowując strategię aktualizacji systemu hi-fi.

Proste zasady:

  • Myśleć! Gdzie w twoim systemie mogą występować słabości- trzymaj się zasady „najsłabszego ogniwa”, zamiast skupiać się na produkcie, który ci się akurat podoba.
  • Nie daj się wciągnąć w „oszałamiającą recenzję”, a więc syndrom „muszę mieć”. Równoważny system wartości z przeciętnie dobrze odbieraną elektroniką i głośnikami, który ma Vertex CAŁKOWICIE ZAWSZE POWAŻNIE WYKORZYSTUJE system „najlepszych zakupów”, które są ze sobą łączone. Poza tym, zazwyczaj zalecenie „najlepszego zakupu” jest tylko opinią jednej osoby, w kontekście jego systemu i jego gustów muzycznych itp.
  • Jeśli już raz zmodernizowałeś główne komponenty i nadal nie jesteś zadowolony, nie wpadnij w pułapkę aktualizacji tych komponentów, raczej poszukaj gdzie indziej. Twoje niezadowolenie jest prawie na pewno spowodowane przez kilka poważnych problemów systemowych.
  • Utrzymuj stosowanie urządzeń Vertex w sposób dość zrównoważony i rozsądnie rozpowszechniony. Poświęcenie dużej sumy pieniędzy na wiele przewodów zasilających Vertex i filtry sieciowe, gdy twój sprzęt znajduje się na jednym końcu starego kredensu, może doprowadzić do dziwnych rezultatów!
  • Zawsze traktuj poważnie to co poza ścieżką sygnału (wsporniki i sieć AC). Jeśli tego nie zrobisz, twój system zostanie zatrzymany przez słabą architekturę zewnętrzną. Kiedy myślisz o ścieżkach sygnału (przewodach głośnikowych/interkonektach), powinieneś zacząć od końca- od wysokiej energii (połączenia głośnikowe i przewody głośnikowe), a o interkonektach później.
  • Pamiętaj, aby umożliwić dostosowanie procesów podświadomości do własnych potrzeb podczas wprowadzania zmian w systemie. W Vertex nie wierzymy w szybkie demo A / B.

 

11. Kroki Upgrade Hi-Fi

Aktualizacja – fazy i etapy

Jak więc możemy przejść te pierwsze kroki związane z ulepszaniem hi-fi? Cóż, aby przeprowadzić prostą aktualizację systemu  założymy, że nasz klient ma system, rozsądnie wybraną konfigurację z 2. konwencjonalnymi przedmiotami elektroniki półprzewodnikowej i miłą parą głośników, powiedzmy o umiarkowanej wielkości 2. głośnikowej konstrukcji. Również układ regałów i pomieszczeń jest rozsądny. Scenariusz może wyglądać mniej więcej tak:

Faza 1 – poza ścieżką sygnału

Krok 1 – Trochę filtrowania sieci i lepsze wsparcie

Pierwszym krokiem jest atak dwukierunkowy, który ma na celu nie tylko rozpoczęcie rozwiązywania problemów w systemie, ale także pozwoli ci usłyszeć prawdziwe znaczenie problemów z RFI i mikrofonowaniem. Gdybyś zabrał do domu filtr sieciowy Jaya i platformę LeadingEdge i podłącył Jaya do zapasowego gniazda w twojej listwie dystrybucyjnej a platformę umieścił pod odtwarzaczem CD to rób to pojedynczo i razem, kolejno. Poświęć czas na wysłuchanie wyników. Usłyszysz, jak Jaya obniża szorstkość i blask, i pozwala przejść przez delikatniejszą i rozszerzoną górę. Usłyszysz, jak platforma zapewnia dodatkową ostrość, szerokość i głębokość sceny, a także poprawia definicję basów. Te dwa elementy połączone, przynoszą rzeczywistą poprawę obrazu muzycznego i ekspresji. Więc to może być twoja pierwsza inwestycja w sprzęt Vertex – i tak zaczyna wielu klientów.

Krok 2 – Kolejna platforma i dwa przewody sieciowe

Następnie prawdopodobnie wypróbujesz inną platformę LeadingEdge, która będzie pod wzmacniaczem i dwa przewody sieciowe Roraima, jeden do zasilania każdego elementu elektroniki z listwy dystrybucyjnej. Ten drugi Kinabalu oczywiście odciąży akustykę od wzmacniacza, a 2. sztuki kabli Roraima zaczną obniżać szum akustyczny w linii sieciowej, a tym samym w zasilaczach wzmacniacza i odtwarzacza CD. Dodatki te znacznie obniżą zniekształcenie mikrofonu we wzmacniaczu oraz zasilanie obu skrzynek, dzięki czemu usłyszysz poprawę przejrzystości, czasu i tonalnego rozwoju muzyki.

Krok 3 – Listwa dystrybucyjna i trzeci przewód zasilający

Doświadczenie pokazało nam, że na tym etapie naprawdę warto zakończyć pełne uzdrawianie sieciowe. Zainstalowanie listwy dystrybucyjnej Taga naprawdę zapewnia doskonałe połączenie sieciowe dla twojego systemu. Połączenie wszechstronnej absorpcji akustycznej, filtra sieciowego Silver Jaya i pełnego okablowania daje duży wzrost wydajności. Używanie przewodu sieciowego Roraima do zasilania ze ściany do listwy pomaga zredukować niepożądane wibracje dostające się do twojego systemu. (zdarza się to zaskakująco często), dodatkowo podnosząc wydajność. Wreszcie filtr Jaya, kupiony w kroku 1, teraz podłącza się do sąsiedniego gniazdka ściennego i bada się efekt filtrowania, a następnie filtrowanie w listwie sieciowej Taga. W rezultacie daje to efekt tzw. kaskadowego filtrowania (patrz teoria kaskady poniżej), a to już poważnie obniża wpływ RFI na twój system.

Krok 4 – Dodaj kilka bloków uziemienia

Na tym etapie naprawdę warto dodać do systemu parę bloków uziemiających Pico. Bloki te podłącza się do nieużywanych gniazd linii wysokiego poziomu w głównych komponentach systemu i odprowadzają niepożądane zakłócenia RFI z przyczyn systemowych. Można również rozważyć blokady uziemienia Pico, zastosowanych do wzmacniaczy mocy. Zastosowanie niektórych Picos’ów może być bardzo ważną częścią „Systematycznego podejścia”, ponieważ ich dodanie jest kolejnym uzupełnieniem całego systemu walki z RFI i wibracjami, rozpoczętej wraz z użyciem platform i innych produktów.

Faza 2 – Wewnątrz ścieżki sygnału

Krok 5 – Przewody głośnikowe (i łącza głośników)

Ingerencja w ścieżkę sygnału ma podobną logikę do poprzednich kroków, ponieważ myślimy przede wszystkim o zarządzaniu bezpańskim zużyciem energii, a nie o przenoszeniu sygnałów do systemu (przynajmniej w tym punkcie). Więc, używając tych kryteriów, logiczne jest uzyskanie pewnej kontroli w wysokoenergetycznym końcu systemu. Zastąpienie konwencjonalnych przewodów głośnikowych za pomocą przewodów głośnikowych Vertex Moncayo znacznie zmienia zachowanie wzmacniacza i głośników, a dotychczasowa niekontrolowana intermodulacja jest natychmiast zmniejszana. Ulepszenia w zakresie kontroli i tempa są znaczące, podobnie jak właściwe panowanie nad dźwiękiem przy skrajnych częstotliwościach. Ale być może najbardziej zaskakujący efekt, ponieważ wyrównanie fazowe twojego sygnału muzycznego znacznie się poprawiło, to ogromny krok w kierunku obrazowania, z prawdziwym uczuciem  „dotyku”. Tutaj także uwaga, ilość szkód wyrządzonych za pomocą zamiany konwencjonalnych kabli na złe bi-wire jest znacząca – używanie zestawu mini-moncayo jest bardzo dużym ulepszeniem.

Krok 6 – Interkonekty

W naszym stosunkowo prostym systemie jest to ostatni krok. Analogowy interkonekt Vertex zapewnia obniżenie poziomu wibracji akustycznych we wrażliwym stopniu wyjściowym odtwarzacza CD i stopnia wejściowego wzmacniacza. Mimo że poziomy energetyczne są stosunkowo niskie w tej części systemu (to dlatego jest to ostatnia część sekwencji aktualizacji) i poziomy sygnału są również stosunkowo niskie, to nadal istnieje duży wzrost wydajności w tym miejscu. Zmiany są znaczącym ulepszeniem delikatności i integracji dźwięku, z dużo większym bogactwem i energią. Jeśli twój system ma komponenty, które wymagają cyfrowych wyprowadzeń, transportu CD i DAC, powinieneś rozważyć użycie cyfrowych przewodów Vertex, które zmniejszą systemowe błędy między cyfrowymi komponentami. Ulepszenia są czasem znaczną redukcją „cyfrowej surowości”, która może być tak problematyczna w systemach cyfrowych.

 

12. Dlaczego sekwencja aktualizacji jest ważna

Szanuj sekwencję

W naszym scenariuszu właśnie przeszliśmy przez cały system i przyjrzeliśmy się elementom pod względem logicznej sekwencji i grupowania aktualizacji. Warto powtórzyć tutaj, dlaczego sekwencja aktualizacji jest ważna. Chodzi o to, aby najpierw otworzyć „dolne” elementy systemu, zabijając interakcje środowiskowe, które występują poza ścieżką sygnału. Kiedy to robisz, nie tylko słyszysz natychmiastową poprawę wydajności, ale odsuwasz ograniczenia, które spowodują uwolnienie potencjału systemu, ale tylko wtedy gdy najpierw uaktualnisz ścieżkę sygnału. Jeśli na przykład najpierw dokonasz upgrade’u do interkonektów Vertex (tzn. całkowicie zmieniając kolejność kroków), zwiększysz wydajność pomiędzy odtwarzaczem a wzmacniaczem, a to zwiększy zakres dynamiczny. To po prostu podnosi ilość energii wokół reszty systemu i dalej zwiększa intermodulację systemu. Podczas gdy klient słyszy niektóre ulepszenia interkonektów, wyraźnie dostrzega także, że niektóre elementy muzyki są gorsze, ale niepoprawnie obwinia interkonekty za to zło.

Jest to ważna kwestia, ponieważ dotyczy również dużych elektronicznych aktualizacji – jeśli umieścisz lepszy odtwarzacz CD- z większym potencjałem, lepszym napędem, a przy tym w ten sam sposób, nieleczona pozostaje architektura systemu, problemy środowiskowe zostaną tylko zaostrzone. I nie zapominajmy, że rozważamy również RFI, więc jeśli uaktualnisz odtwarzacz CD bez spójnej strategii RFI, zwiększona informacja o środkowej i wyższej częstotliwości może intermodulować jeszcze bardziej z RFI, który jest nadal w systemie.

 

13 Aktualizowanie za pomocą wyższej klasy produktów Vertex AQ

(ten punkt pominę, bo przedstawia wyłącznie zalety produktów firmowych. Nie znajduję w tym punkcie żadnych treści uniwersalnych. Pominięcie tej treści nie może być odczytywane jako umniejszanie wartości produktów firmy VertexAQ)

 

14. Więcej na temat teorii filtracji sieci zasilającej

Teoria kaskady filtracji sieci zasilającej – tworzenie cichych bąbelków

Wcześniej w sekwencji aktualizacji opisaliśmy, w jaki sposób można użyć filtra Jaya wraz z blokiem dystrybucji Taga (który również zawiera filtr) w „kaskadzie filtrów”. Wielokrotnie w przeszłości, konfiguracja kaskadowa okazała się krytyczna dla uzyskania wydajności systemu na znacznie wyższym poziomie- jest to bardzo ważna część „Systematycznego podejścia”. Zasadniczo musimy stworzyć „cichą bańkę” wokół systemu z warstwami ochrony za pomocą filtrów Vertex i przewodów Vertex.

W podstawowym scenariuszu dysponowaliśmy: standardową listwą dystrybucyjną Taga, zasilającą cały system; z podpiętym standardowym przewodem  Roraima i dwa standardowe przewody zasilające Roraima, które zasilają każdy komponent hi-fi. Następnie podłączyliśmy drugą Jaya do sąsiedniego gniazdka wyjściowego, które konfiguruje nasz prosty filtr kaskadowy. Ta Jaya obniży RFI w gnieździe ściennym, w związku z tym wstępnie filtruje zasilanie sieciowe przed dotarciem do Tagi, ale także (przewodniki przecież przenoszą zakłócenia w obie strony) Jaya pomoże w generowaniu szumu przez cały system.

Używanie różnych przewodników i izolatorów

Ale jest też drugi i równie ważny element teorii kaskady-  dotyczy on rodzaju przewodów sieciowych, których używamy do zasilania listwy Taga i komponentów. W zależności od wyboru kabli możemy obniżyć impedancję (w częstotliwościach radiowych) w obrębie linii sieciowej, a także umożliwić skuteczniejszą współpracę sieci filtrów.

W części 8. omawialiśmy redukcję RFI w systemie, a korzystając z naszego scenariusza systemowego, skonstruowaliśmy diagram pokazujący reprezentatywną redukcję szumów RFI, gdy budowaliśmy nasz główny układ Standard Roraimas, Taga i do trzech Jayas. Ale rozważmy ten scenariusz ponownie z Taga i tylko jedną Jaya używaną w sąsiednim gniazdku ściennym.

Jeśli zaczniemy używać standardowych przewodów ze srebrnymi platerowanymi przewodnikami miedzianymi w izolacji z PTFE, odkryjemy, że ich właściwości, wraz z właściwościami standardowej listwy zasilającej Taga i standardowej Jaya, wytworzą sieć, która obniży ogólny szum radiowy w systemie tylko do pewnego poziomu. Jeśli jednak zastąpimy te przewody zestawem kabli Roraim z ich srebrnymi przewodami o solidnym rdzeniu i izolacją z teflonu, znacząco obniżymy impedancję wiązki kablowej na częstotliwościach radiowych, co obniży poziom szumów RFI w naszych komponentach.

Poniższy diagram przedstawia pełną schematyczną reprezentację tego ważnego czynnika. Przestudiuj go szczegółowo, zwracając uwagę na względne redukcje poziomu hałasu wokół systemu. Zauważysz, że pokazaliśmy, że szum RFI jest zawsze trochę wyższy w komponentach niż w listwie Taga, to znaczy, że same komponenty zawsze generują własny hałas. Pamiętaj, że nigdy nie jest to prosty przypadek blokowania RFI z zewnątrz- musimy wyprowadzić RFI z komponentów i utrzymać niski poziom sygnałów RFI, ale utrzymując niską impedancję. Naszym zdaniem nigdy nie udaje się podnieść impedancji za pomocą plecionek lub krzyżujących się przewodów lub prostych wbudowanych filtrów „dławiących”, po prostu pozostawia system zamknięty w RFI.

Dodanie większej ilości Jayas

W oryginalnym scenariuszu zobaczyłeś także, że możemy włożyć kolejną Jaya do innego gniazda, które w rzeczywistości byłoby gdzieś indziej w twoim pokoju odsłuchowym lub nawet w innym pokoju. Często może to być bardzo ważny krok i powinno się to odbywać z myślą o testowaniu i doświadczaniu, ponieważ dzięki użyciu innej Jaya i wypróbowaniu jej w różnych gniazdach ściennych, jesteś w stanie dużo określić o środowisku RFI twojego domu i jak reaguje na to twój system. Pomyśl o tym drugim filtrze Jaya, jakby to był mały odkurzacz i podłącz go do różnych gniazdek w domu, po jednym na raz, i uważnie słuchaj wyników. Dość regularnie, znajdujemy „brudną plamę” gdzieś w pobliżu okablowania domowego, może w garażu lub kuchni (niektórzy klienci Vertex mają Jayas na stałe zainstalowany w garażach i kuchniach!). Sterowanie tym nowym znalezionym szumem w tym innym zabrudzonym miejscu może przynieść znaczący wzrost wydajności, ponieważ faktycznie dostosowałeś konfigurację kaskadowej „sieci” do specyfiki twojego domu i jego okablowania.

 

15. Aktualizacja systemów cyfrowych Multi-Box

Udostępnianie bitów, woltów i hałasu!

W naszym scenariuszu ulepszania używaliśmy tylko zintegrowanego odtwarzacza CD, ale jeśli twój system ma wieloskładnikowy cyfrowy sprzęt, to niezwykle ważne jest, aby wziąć pod uwagę własną strategię modernizacji cyfrowych systemów multi-box. Tu właśnie pojawiają się cyfrowe przewody Vertex AQ – działają one w zasadzie tak samo jak wszystkie inne produkty Vertex, ale różnica polega na tym, w jaki sposób elementy cyfrowe reagują na systematyczne błędy, a czasami ten obszar może być dość krytycznym ograniczeniem wydajności ponieważ systemowe błędy między cyfrowymi sprzętami mogą naprawdę stać się uciążliwe, powodując znaczną utratę naturalności i realizmu, zastępując go tym jasnym, płaskim, cyfrowym dźwiękiem.
W naszej pracy z systemami cyfrowymi, które używają wielu sprzętów audio-komputerowego, stwierdziliśmy, że często można uzyskać całkiem duże korzyści dzięki zastosowaniu cyfrowych przewodów Vertex (szczególnie kabli USB i Firewire). Stosowanie podejścia systemowego uwidacznia w bardzo wyraźny sposób, jak wiele szkód wyrządzają w systemach cyfrowych wibracje i RFI/EMI. Może się zdarzyć, że po przejściu do Etapu 2 (patrz punkt 11) masz szczególnie „zajęty” system cyfrowy, najpierw należy spojrzeć na cyfrowe interkonekty- poszukaj u sprzedawcy rady.

 

16. Mit równoważenia odpowiedzi częstotliwościowych

 Równoważenie odpowiedzi częstotliwościowych komponentu

Utworzenie systemu, po prostu próbując „skompensować” odpowiedzi częstotliwościowe głównych komponentów, jest całkowitym nonsensem. Mam nadzieję, że natknąwszy się na Vertex i tę „książkę”, już poczujesz, że tak właśnie jest.
Powiedzmy, że widzimy wykres częstotliwości podany przez producenta dla przedwzmacniacza, który pokazuje dość płaską reakcję przez większość zakresu audio, ale zauważamy też, że jego moc wyjściowa jest nieco niższa w porównaniu z górą. Ten wykres służy pewnemu celowi- widzimy, że przedwzmacniacz nie ma żadnych znaczących odchyleń poziomu wyjściowego, które mogą być spowodowane błędem konstrukcyjnym – GDY ZMIERZONY NA TEŚCIE. Jednak, aby następnie przyjąć proste założenie, że ten przedwzmacniacz będzie dobry w systemie, który brzmi jasno (zmniejszając jasność wspomnianego systemu, przywracając mu równowagę), jest błędny. Po pierwsze- jeśli system wydaje się niesymetryczny, pod względem odpowiedzi częstotliwościowej, jest on zawsze spowodowany przez systemowe błędy, a nie jako odpowiedź częstotliwościowa poszczególnych komponentów. Pamiętaj, że w szczególności efekty intermodulacji wywołane przez mikrofonowanie i RFI powodują, że system „brzmi” tak jakby podbita była góra częstotliwości, ale nie jest, bo słyszałeś zniekształcenia. Oczywiście nowy przedwzmacniacz może, ale nie musi, ulec samemu systemowym błędom, gdy jest używany w twoim systemie. Może zachowywać się w trybie mikrofonowania na przykład, jeśli nie jest ustawiony na odpowiednich podporach (jego wyjście może „błyszczeć”).
Uważaj, aby nie pomylić wyrazistego przedstawiania szczegółów z odpowiedzią na wysokie tony. Jeśli moc rozdzielcza systemu jest obniżona, łatwo jest pomylić to z niską odpowiedzią na wysokie tony. A brak rozdzielczości najlepiej przedstawiają braki obrazowania. Pamiętaj, że dobre obrazowanie osiąga się w dużej mierze dzięki zdolności systemu do odtwarzania delikatnych informacji z nagrania. Kiedy system robi to dobrze, odczuwana reakcja wysokich tonów jest zwykle również doskonała- z wysokimi częstotliwościami brzmiącymi gładko, ale wyraźną i szczegółową i wcale nie szorstką ani bryzgającą. Zastosowanie „Systematycznego podejścia” radykalnie poprawi obrazowanie i szczegóły, a domyślnie usunie problemy z górą częstotliwości. Podobnie jest z basem. Ponownie, próba znalezienia komponentu, który ma „lepszy bas”, aby poprawić problem z basem, zwykle nie jest właściwym podejściem w pierwszej kolejności. Myślimy, że już to odgadliście- musicie przyjąć „Systematyczne podejście”- należy zniwelować interaktywne procesy, które uszkadzają bas, a on wróci dobry i silny, bogaty i żywy, z odpowiednią wysokością i czasem startu. Oczywiście pamiętaj o charakterystyce częstotliwościowej twojego zestawu,. Upewnij się, że nie próbujesz naprawiać błędów systemu korzystając tylko z tych informacji. Tak to nie działa.

Typy wzmacniaczy – wszystko nie jest takie, jak się wydaje

Oto inny przykład postrzeganej wydajności, na który mają wpływ błędy systemowe, a nie „charakterystyka” typu urządzenia. Z biegiem lat, z setkami różnych typów systemów, z którymi mieliśmy do czynienia (programy, systemy dealerskie i klienckie), doświadczyliśmy zastosowania niemal każdego rodzaju wzmacniacza, jaki można sobie wyobrazić. Od klasycznych konstrukcji lampowych do mega-watowych potworów. I na początku każdego spotkania, bez żadnego sprzętu Vertex, system oczywiście cierpi na wszystkie typowe błędy, tez zależne od charakterystyki rodzaju używanego wzmacniacza.
Układ oparty na wzmacniaczu lampowy ma giętki bas, rozsądny pas średni, lekko zaokrągloną górę. Wydaje się, że lepiej nadaje się do lżejszej muzyki, zmagającej się z dużymi utworami orkiestrowymi i muzyką rockową. Te cechy leżą cechach lamp. Z drugiej strony nasz duży wzmacniacz półprzewodnikowy wydaje się nadawać temu systemowi dominujący bas, pasmo środkowe wydaje się sterylne i płaskie, góra mocna i pozbawiona jakiejkolwiek delikatności. Wydaje się, że dobrze pokaże muzykę taneczną i transową, ale brakuje im delikatności do satysfakcjonującego wykonania materiału akustycznego (raczej zgrabne stwierdzenia, które znamy z niejednej opini). Te cechy przypisujemy solidnemu wzmacniaczowi „krzemowemu”.
Oczywiście inne części systemu również będą przyczyniać się do tych błędów, więc załóżmy, że teraz traktujemy komponenty źródłowe (i wszelkie inne podstawowe elementy systemu), ale pomijamy wszelkie zabiegi wokół wzmacniacza. Na tym etapie 2 systemy będą nadal miały różne cechy, które omówiliśmy. Następny etap mówi nam jednak coś bardzo interesującego o dwóch różnych typach wzmacniaczy i o tym, jak reagują na błędy systemowe. Jako że system „Vertex” to wzmacniacze z podłączonymi: kinabalu, roraimą, moncayo, a następnie solfonnem, klasyczna charakterystyka się poprawia, co ma przełożenie na bardzo dobrą jakość dźwięku. Wzmacniacz lampowy zyskuje twardość i kontrolę basu, a bas teraz skutecznie integruje się ze środkowym pasmem. Wysokie tony zyskują blask i wybrzmienie. Co ważniejsze, wzmacniacz wydaje się być znacznie lepiej radzący sobie z delikatnymi rodzajami muzyki, ale i może efektywnie grać transową i taneczną muzykę. Wzmacniacz półprzewodnikowy z kolei wygładza się i staje się bardziej wyrafinowany i słodszy, środkowy pas staje się „obecny” z dobrą formą tonalną, góra staje się naturalna. Wzmacniacz nie tylko świetnie radzi sobie z popem i rockiem, ale także może skutecznie dostarczać delikatną i elegancką muzykę. Chóralne, barokowe i spokojne gitary mogą grać słodko nawet przy niskiej głośności.

 

17. Zmiany systemowe, głośność i pozycja głośnika

Zmiany systemu i ustawienie głośności

Oto ważny problem z ustawianiem głośności i słuchaniem zmian. Często zdarza się, że klienci są bardzo wymagający w ustawianiu poziomu głośności dokładnie tak samo przy wymianie jak porównywaniu nowego sprzętu w swoim systemie, a następnie dokonanie oceny częściowo w oparciu o wszelkie postrzegane zmiany w objętości (pomysłem może być to, że inne ustawienie głośności będzie maskować wszelkie różnice w wydajności nowego produktu). Jednak według nas jest to procedura wprowadzająca w błąd i może faktycznie umniejszyć rzeczywiste wyniki tej zmiany.

Pamiętaj, że regulacja głośności zmienia wzmocnienie wzmacniacza,a wzmacniacz mocy wzmacnia muzykę, a także zakłócenia i zniekształcenia. Więc kiedy słuchasz na jakiejś określonej głośności to słuchasz zsumowania wszystkich 3. z nich. Zamień komponent źródłowy na taki z mniejszymi zniekształceniami i posłuchaj- dzięki tej logice możesz uzyskać mniej energii docierającej do etapu wzmacniania mocy przy tym samym ustawieniu głośności. Pamiętaj też, że zniekształcenia są wyraźniej głośne, ponieważ mają surowy charakter. Nasza sugestia jest taka: po pierwsze, jeśli coś początkowo wydaje się trochę cichsze, nie potępiaj tego, to prawdopodobnie wywołuje mniej zakłóceń. Poświęć trochę czasu na słuchanie ulubionej muzyki- rzeczy, która pociąga cię emocjonalnie, a nie tylko 10-sekundowy fragment audiofilskiego nagrania i dostosuj głośność do miejsca, w którym brzmi ona muzycznie poprawnie, aby zapewnić odpowiedni poziom zaangażowania. Poświęć dużo czasu na słuchanie i szukaj nowych niespodzianek w swoich ulubionych nagraniach. Po pewnym czasie może również sprawdzić „skrzynkę na listy” (patrz poniżej). Jeśli okaże się, że nowy zestaw jest naprawdę lepszy, usłyszysz prawdziwe ulepszenia muzyki i jej prezentacji, a system może być teraz bardziej stabilny w szerszym zakresie głośności. Naprawdę nie ma potrzeby się martwić co wskazuje pokrętło głośności.

Problem „Skrzynki na listy”

Załóżmy, że posiadamy system, który jest źle połączony. Ma elektronikę, która nie jest odpowiednia dla środowiska, głośniki i pomieszczenie nie pasują do siebie i nie ma infrastruktury systemu logicznego. Co możemy zrobić, aby dokładniej określić stan tego systemu?

Cóż, jedną z głównych cech takiego systemu jest jego słaba reakcja na różne ustawienia głośności. Przy niskiej głośności brzmi słabo i płasko, nie ma zbyt dużej ilości tonalnej ekspresji, rytmu czy muzycznego zaangażowania. Gdy gra się nisko, słuchacz instynktownie zdaje sobie sprawę z tego problemu i wciąż chce zwiększyć głośność, aby uzyskać pożądane zaangażowanie. Kiedy trochę to zmieniamy, osiągamy poziom głośności, gdzie ogólnie system brzmi trochę lepiej (wydaje się, że jesteśmy zaangażowani), ale zdajemy sobie również sprawę, że inne aspekty jakości dźwięku mogą nie być tak dobre jak chcielibyśmy i czego właśnie oczekujemy od systemu.

Jest jednak również czas, kiedy chcemy słuchać głośniej, bardziej stymulująco, chcieć podkręcić 3 lub 4 nacięcia w górę. Często dzieje się tak, gdy utwory brzmią znacznie gorzej- w rzeczywistości (choć możemy nie chcieć tego przyznać) dźwięk staje się bardzo jasny i szorstki, mniej kontrolowany, a tempo jest nierówne. Poziom zmęczenia znacznie wtedy wzrasta.

To właśnie nazywamy efektem „skrzynki pocztowej”- wąski zakres głośności użytkowej, w którym niezadowolenie jest minimalizowane i gdzie, powyżej lub poniżej tego ustawienia, system zawsze napotyka na poważne problemy. To jakby podnosić wąską klapkę skrzynki na listy lub mrużenie oczu w czasie „patrzenia” na muzykę. Jednakże, gdy system jest ulepszony poprzez zastosowanie „Podejścia systemowego”, słyszymy znaczne zyski przy różnych ustawieniach głośności. Ogólnie muzyka jest płynniejsza, bogatsza i bardziej angażująca, a ta jakość pozostaje na niższych poziomach głośności również. Ale mechanizmy RFI/EMI i mikrofonowanie są oczywiście zależne od poziomu energii, więc im większa głośność, tym większe mechanizmy zniekształcające zakłócają jakość dźwięku. Dobrze skonfigurowany system, który jest chroniony przed tymi zagrożeniami, ma możliwość grania głośniej, ale płynnie, bogato, z kontrolą, skalą, delikatnością i szczegółami- a wszystko to bez zmęczenia! W rzeczywistości (tej lepszej) gdy zwiększasz głośność, to nawet nie zauważysz dużego wzrostu głośności, ponieważ system nie krzyczy (i to jest ten jasny rodzaj zniekształceń, który brzmi „głośno” ).

Zmień położenie tych głośników!

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez klientów przy aktualizacji do Vertex jest wprowadzanie zmian, ale bez zmiany pozycji głośników w celu zrównoważenia reakcji głośnika/pomieszczenia. Klasycznym przykładem jest to, że system zaczyna się od przekwitłego i giętkiego basu, a klient musiał ustawić głośniki z dala od ścian, aby to zrekompensować. Następnie instaluje niektóre Vertex i mówi „generalnie istnieją znaczące ulepszenia, ale niestety produkty są basowo nieśmiałe”. „Co? !!”, mówimy, „czy przestawiłeś swoje głośniki?” „Eee, nie”, przychodzi odpowiedź. Oczywiście, kiedy zmienia wreszcie ich pozycję, wraca, mówiąc, że jest szczęśliwy, że bas jest o wiele lepszy niż kiedykolwiek wcześniej.

Ludzki mózg

Rozważ cały system, jako interaktywną całość, za każdym razem, gdy wprowadzasz jakąkolwiek zmianę. A kiedy zastąpisz standardowy komponent komponentem Vertex, tak naprawdę nie będziesz słuchał różnic między zamienionymi komponentami, ale zmiany w sposobie, w jaki system wchodzi w interakcję z tobą. Pamiętaj, że twój mózg przyzwyczaja się do słuchania twojego systemu w twoim domu. Oznacza to, że kiedy robisz testy odsłuchowe w innym miejscu, np. u dealerów, twoje „algorytmy słuchania” nie będą w pełni dostrojone. Oczywiście dotyczy to również wymiany elementu we własnym systemie. Więc nie tylko wprowadzasz zmiany w swoim systemie, a to wymaga korekty i pozwala ci się na nich osiąść, ale musisz też dać sobie czas na percepcję słyszenia. Po czasie może nastapić zaskakujące wydarzenie. Na przykład czasami klienci nigdy nie spędzali czasu z systemem, który naprawdę prawidłowo wyświetla obrazy. Włożyli trochę narzędzi Vertex i wkrótce komentują ogólną poprawę brzmienia, ale kilka dni później, gdy ich algorytmy odsłuchu zaczną się ponownie dostosowywać, nagle uświadomią sobie trójwymiarowość, która tam jest. Kiedy to się stanie, mogą łatwo przechodzić do przodu i do tyłu, z włączonym i wyłączanym sprzętem Vertex, i wyraźnie słyszeć również „wejście i wyjście” sceny dźwiękowej. Ale zanim przełamali tę naprawdę podświadomą barierę, nigdy tak naprawdę „nie” szukali całego obrazu. Odkrywają, o ile przyjemniejsze jest słuchanie, gdy umieścisz obrazy w scenie dźwiękowej, słuchanie jest przecież zaprojektowane dla zmysłu, odbierającego obrazy trójwymiarowe.

 

18. Akustyka pomieszczenia

Akustyka pomieszczenia jest częścią równania

Radzenie sobie z problemami związanymi z akustyką pomieszczenia to kolejna ważna broń w naszym arsenale. Ale znowu utrzymujcie równowagę myślenia i uważajcie, aby nie zakładać, że potrzebujecie mnóstwa zabiegów w pokoju z powodu problemów, które słyszymy. Wina może być w czymś innym. Czasami postrzegane jako problemy wyłącznie z pomieszczeniem są w rzeczywistości systemową interakcją między wadą pomieszczenia a problemem architektury w systemie audio (brak właściwej podpory jest klasyczną przyczyną). Uzyskaj dobrą infrastrukturę w swoim systemie, a wydajność będzie znacznie lepsza i znacznie mniej zależna od pokoju.

Ale oczywiście produkujemy również za pośrednictwem LeadingEdge fantastyczne produkty do pielęgnacji pokoju. A te stanowią część „Systematycznego podejścia”.

 


Dodaj komentarz