„Prof.” Keith O. Johnson

jest jednym z założycieli firmy wydawniczej Reference Recordings. Przez 40 lat pełnił funkcję dyrektora technicznego, inżyniera dźwięku i masteringu. Najpierw z producentem i założycielem RR Tamem Hendersonem, a ostatnio z innymi wybitnymi producentami, Johnson nagrał i wydał ponad 140 tytułów w formatach CD, SACD, LP i płyt w wersjach surround, obejmujących gatunki muzyki klasycznej, jazzowej, folk i bluesowej. Reference Recordings wyróżnia się brzmieniem bardzo zbliżonym do brzmienia naturalnego- bardziej koncertowego niż studyjnego. „RR Sound” na pewno jest pochodną niezwykłych metod Johnsona i sprzętu, w większości ręcznie zbudowanych lub szeroko modyfikowanych przez niego. Jego techniki mikrofonowe sięgają od purystycznego do złożonego, w zależności od wielkości instrumentarium i zajmowanej przestrzeni.

„Prof.” Keith O. Johnson [1],  jest prawdziwą legendą audio- zaprojektował i opatentował wiele innowacyjnych produktów dla profesjonalistów i konsumentów, w tym rewolucyjny proces kodowania HDCD. Jego innowacyjne rozwiązania, osiągnięcia techniczne wsparte muzykalnością, pozwoliły mu osiągnąć pozycję w branży audio zajmowaną tylko przez garstkę wizjonerów.


W 2011 roku otrzymał nagrodę GRAMMY® za najlepszy album dźwięku przestrzennego. Do tej pory otrzymał 8 nominacji w kategorii Best Engineered Album Classical oraz szereg innych nagród i nominacji branżowych, w tym prestiżową srebrną nagrodę Audio Engineering Society Silver Award 2008 W uznaniu za wybitny rozwój lub osiągnięcia w dziedzinie inżynierii dźwięku inni laureaci srebrnej nagrody to: Ray Dolby, Paul Klipsch, Robert Moog i Willi Studer.
Poniżej przedstawiam parę okładek płyt, które przyczyniły się do osiągnięcia wymienionych zaszczytów:

Keith de Osma Johnson, urodził się 29 marca 1938 r., Był jedynakiem, który od najmłodszych lat był kreatywnym i twórczym. Podczas gdy był w szkole podstawowej, Ampex Corporation przyznał mu stypendium i program szkoleniowy dla jego trzykanałowego projektu nagrywarki i mikrofonu. W latach sześćdziesiątych opracował konstrukcję fotolitograficzną głowic magnetycznych na Uniwersytecie Stanforda, skonsultował się z Shermanem Fairchildem i zastosował swoją zastrzeżoną technologię Focused Gap w master nagrywarkach, a później w szybkich duplikatorach taśm, kiedy był współzałożycielem Gauss Electrophysics. „To dosłownie zrewolucjonizowało całą dziedzinę w ciągu jednej nocy”, według prof. Johnsona.
Szczególnie interesujący dla audiofilów i miłośników muzyki, jest fakt, że podczas studiowania na Uniwersytecie Stanforda w latach 60. XX wieku, stworzył półprzewodnikowy rejestrator 3-kanałowy, którego używał później w ponad 100 nagraniach. „Ma zakres do 3,5 megaherca i nadal działa” – mówi Johnson – „Pomyślałem, że gdybym mógł skupić pole magnetyczne na taśmie, mogłem pozbyć się strat, które normalnie występowały podczas nagrywania. I zadziałało.” Dokonał wielu nagrań orkiestrowych dla Radia Sił Zbrojnych, a ta praca w niepełnym wymiarze godzin pozwoliła Johnsonowi przetestować i udoskonalić elektronikę dyskretną, mikrofony pojemnościowe FM i technologię aktywnych głośników. W tym czasie opracował skaner optyczny do usuwania szumów z uszkodzonych ścieżek dźwiękowych filmów. Znane filmy są wciąż przywracane za pomocą tego urządzenia. W latach 70. współpracował z Alanem Parsonsem przy tworzeniu wyrazistego polifonicznego samplera „Projectron”. Jego imitacje instrumentów pojawiły się w popularnych albumach, ale wzbudzały kontrowersje. Albumy The Alan Parsons Project powstałe podczas ich współpracy stały się ogromnymi bestsellerami. W 1976 r. dołączył do producenta Tama Hendersona i Marcii Martin, aby założyć Reference Recordings, wprowadzając na rynek spersonalizowane płyty LP wysokiej jakości oraz po paru latach płyty CD w wysokiej rozdzielczości (DDD). Dyrektorem technicznym Reference Recordings jest od 1980 roku. Od tego czasu mógł nowatorskie metody nagrywania przemienić w wyjątkowe wydawnictwa płytowe, które są do dziś jednymi z najlepszych realizacji pod względem technicznym. Aby ulepszyć „płytę kompaktową”, został partnerem i założycielem Pacific Microsonics Inc aby wprowadzić koncepcję dźwięku wysokiej rozdzielczości. W ramach tej firmy zaprojektował i opatentował ważne części procesu HDCD. Microsoft kupił firmę i zatrudnił Johnsona jako konsultanta. To nie koniec twórczej pracy Johnsona, bo był też projektantem profesjonalnych i konsumenckich urządzeń audio. Głośniki jego projektów znajdują się w wielu domach. Producent Spectral Inc. od dziesięcioleci produkuje wysokiej jakości sprzęt audio wg projektów Johnsona. Wiele z najdroższych instalacji audio i kina domowego wyposażonych jest w ten sprzęt ze względu na ich niezrównaną wydajność.

Był też współpracownikiem UCLA School of Recording Arts podczas prac określających techniczne i percepcyjne aspekty produkcji muzycznej. Johnson, były też członkiem zarządu NARAS w San Francisco. Prowadzi również badania i konsultacje w zakresie fizjologii słuchu i korekcji słuchu. Ten niesamowicie uzdolniony konstruktor i realizator nagrań potrafi grać na instrumentach klawiszowych.
Ważnym wyróżnieniem jest Founder’s Award from the Nation’s Largest Audio Society: Rada Dyrektorów Los Angeles i Orange County Audio Society, największego amerykańskiego stowarzyszenia audio z ponad 600 członkami, ogłasiła Keithowi O. Johnsonowi nagrodę Founder’s Award 2010- najwyższy zaszczyt Towarzystwa. Jako wiodący inżynier nagrań na świecie w zakresie przedstawiania naprawdę doskonałej muzyki i przecierania szlaku do nagrań audiofilskich w renomowanym Reference Recordings, została doceniona jego ciągła pasja high-end’owa. Jako dyrektor techniczny Spectral Audio nadal projektuje i rozwija coraz ważniejsze zasoby, abyśmy mogli cieszyć się wspaniałą muzyką. Dlatego stowarzyszenie ogłosiło, że „Prof.” Keith O. Johnson jest laureatem wspomnianej nagrody, a rok 2010 rokiem jego referencyjnych nagrań. W historii nagrody był to pierwszy przypadek, w którym zwycięzca był bezpośrednio zaangażowany w produkcję nagranej muzyki.

 


[1]  Po informacje na temat „Prof.” Keitha O. Johnsona sięgałem na stronach portali:  i