Ekrany akustyczne,  kondycjonery akustyczne, krążki akustyczne i inne akcesoria

 

Jak poprawić dźwięk w pomieszczeniu, jak rozmieścić meble, sprzęt audio aby akustyka była jak najlepsza? Jakich produktów akustycznych powinniśmy użyć, by warunki akustyczne poprawić? Na te pytania starałem się odpowiedzieć w poprzednim artykule „ustroje akustyczne (1)” oraz w ”ustawienie głośników w przestrzeni akustycznej” ale tematu nie wyczerpałem. W niniejszym artykule, też nie wyczerpię, ale przynajmniej rozszerzę informacje o mniej typowe rozwiązania.

Zanim przedstawię akcesoria akustyczne, które uzupełniają katalog produktów dostrajających warunki akustyczne w pomieszczeniach to krótko wspomnę z czym walczyć należy:

  • Echo– dotyczy pomieszczeń o dużej kubaturze, choć może występować także w pomieszczeniach domowych o bardzo małej chłonności. To zjawisko powtórzenia dźwięku bezpośredniego, dochodzącego do słuchacza po upływie min. 100 ms od nadania sygnału. Aby uniknąć echa, należy wystrzegać się regularnych kształtów pomieszczeń (co może być niewykonalne) lub próbować zastosować adaptacje akustyczne w postaci np. wytłumienia ściany powodującej efekt echa.
  • Echo trzepoczące (flutter echo)- występuje w niemal każdym pomieszczeniu o regularnym kształcie. Słowo „trzepotanie” świetnie opisuje występowanie tego zjawiska zbliżonego do trzepotania skrzydeł, przede wszystkim w zakresie wysokich częstotliwości. Dość łatwo likwiduje się go poprzez zastosowanie materiałów dźwiękochłonnych. Wystarczy tylko jedną z równoległych powierzchni wyposażyć w elementy pochłaniające by usłyszeć poprawę. W przypadku małych pomieszczeń, efekt zmniejszenia energii dźwiękowej poprzez stosowanie paneli dźwiękochłonnych może być niezauważalny, gdyż w raczej w tym przypadku raczej występuje tylko dźwięk bezpośredni, a nie odbity.
  • Filtr grzebieniowy– występuje w małych pomieszczeniach, związany jest z wymiarami geometrycznymi wnętrza i występowaniem zjawiska interferencji. W wyniku odbicia od płaskiej ściany, fale dźwiękowe o pewnych częstotliwościach ulegają nałożeniu i tworzą się lokalne wygaszenia i wzmocnienia. Widmo muzyki szerokopasmowej jest skutecznie niszczone nieważne od doskonałości sprzętu audio, bo w tym przypadku akustyka determinuje jakość odwzorowania muzycznego. Najczęściej wygaszane są przede wszystkim wyższe częstotliwości. U podstaw tego zjawiska leży efekt fali stojącej, czyli takiej posiadającej stałe węzły i strzałki w przestrzeni, dlatego dla niskich częstotliwości w małych pomieszczeniach efekt nie jest tak znaczący, gdyż fala o dużej długości musi mieć przestrzeń by się rozwinąć i odbić od ściany, sufitu czy podłogi. Zastosowanie adaptacji łagodzi efekt filtru grzebieniowego, kluczowe jest zastosowanie mocno pochłaniających ustrojów w miejscach, gdzie zachodzi pierwsze odbicie dźwięku z głośników.

Proszę pamiętać, że nieodpowiednie warunki akustyczne zaburzają efekt muzyczny jaki sprzęt audio rzeczywiście nam oferuje. Należy pogodzić się z faktem, że adaptacja akustyczna jest elementem systemu audio, więc bez niej nawet nie rozeznamy potencjału jaki drzemie w wzmacniaczach, głośnikach czy odtwarzaczach. Jest to problem z którym spotykamy się co prawda często, ale do pokonania, jeśli układ naszych mebli w pokoju będzie przemyślany lub gdy użyjemy właściwych ustrojów akustycznych, wliczając pułapki basowe, które pozwolą wyeliminować dudnienie w narożnikach ścian oraz wyeliminowania fal stojących. Za użyciem paneli akustycznych przemawia wiedza o miejscach pierwszych odbić fal dźwiękowych.  Do określenia miejsca pierwszych odbić najprościej posłużyć się lusterkiem korzystając z twierdzenia, że „kąt padania równa się kątowi odbicia”. W pomieszczeniach już wytłumionych nie powinniśmy stosować paneli o właściwościach chłonnych, ponieważ w ten sposób niczego już nie poprawimy, a przeciwnie- pogorszymy warunki odsłuchu. Jedynie dyfuzory z laminatem, które dzięki specyficznej budowie rozproszą pierwsze odbicia, mogą być stosowane w większej ilości.  Dla pomieszczeń niedostatecznie wytłumionych zaleca się użycie przede wszystkim absorberów lub paneli pochłaniająco– rozpraszających. Należy pamiętać, że niewłaściwe dobranie ilości czy też rodzaju ustrojów akustycznych może prowadzić do pogorszenia warunków akustycznych pokoju- zbytniego wytłumienia i tym samym zakłócenia czytelności sceny dźwiękowej.

Dzięki ustrojom akustycznym możemy na wiele sposobów dostosować nasz pokój do słuchania muzyki, do efektu jaki nas usatysfakcjonuje. Należy jednak pamiętać by kierować się twardymi zasadami dotyczącymi akustyki, które wcześniej omówiłem. Poza podstawowymi elementami adaptacji akustycznej- dyfuzorami, absorberami i pułapkami basowymi, istnieje sporo innych ciekawych rozwiązań:

  1. Kondycjoner akustyczny Acoustic Revive RWL-3. (*) Ustrój ten rozprasza fale odbite dźwięków z głośników, dzięki rowkom o różnej głębokości, wykonanym ze specjalnego materiału. Rowki te zostały zaprojektowane z wykorzystaniem analizy komputerowej, oraz na podstawie testów odsłuchowych. Wszelkie załamania zostały precyzyjnie dobrane, dzięki czemu ustrój lepiej rozprasza dźwięk w przestrzeni. Ponadto zastosowany naturalny jedwab i specjalna pianka zawierająca turmalin wydzielają jony ujemne, które czynią dźwięk gładszym i poprawiają ogólną jego jakość. Działanie: Nadmierne wytłumienie pokoju ma negatywny wpływ na dźwięk. RWL-3 nie absorbuje dźwięku jak inne ustroje zbudowane w oparciu o watę szklaną, czy grube włókna chemiczne. Trzeba pamiętać o tym, że dźwięk raz pochłonięty, już się nie pojawi. Pomieszczenia absorbujące dźwięk, tłumią przy okazji wiele jego elementów koniecznych do poprawnego odtwarzania muzyki, takich jak energia, atmosfera nagrania, rytm. RWL-3 eliminuje wyłącznie efekty niepożądane, czyli odbicia, echa sprzęgające i fale stojące, dzięki czemu muzyka staje się wyrazistsza, bardziej obszerna, energetyczna i pełna emocji. Rozwiązanie problemów z konwencjonalnymi panelami dyfuzyjnymi. Z pewnością wielu audiofilów miało okazję słuchać systemów audio w pokojach wyposażonych w różnego typu ustroje dyfuzyjne. Na pewno niejednokrotnie doświadczyli oni różnych problemów-  jak „dziury” dźwiękowe w niektórych miejscach pomieszczenia, zakłócenia sceny dźwiękowej czy – w najgorszym przypadku – dziury w charakterystyce fazowej. Problemy wynikają z tego, że w pokoju, w całkiem niespodziewanych miejscach powstają przestrzenie, w których pojawiają się ogromne zniekształcenia intermodulacyjne. Materiały dyfuzyjne służące do adaptacji pomieszczeń, powstają co prawda na podstawie analiz komputerowych, ale nie uwzględniają takich aspektów jak wielkość pomieszczenia, czy wielkość, kształt i rodzaj kolumn. RWL-3 nie tylko bazuje na analizach komputerowych, ale również na wielu próbach odsłuchowych. Testy te doprowadziły do powstania struktury o idealnie dobranych zakrzywieniach rozpraszających, która sprawia, że dźwięk  w pokoju odsłuchowym ma doskonałe charakterystyki fazowe, stabilną pozycję oraz szeroką i głęboką scenę. Świetne rezultaty przynosi nawet zastosowanie tylko jednej sztuki RWL-3, umieszczonej pomiędzy kolumnami. Naturalny jedwab i materiał piankowy zawierający turmalin kształtują wszechogarniające, gładkie i naturalne brzmienie. Konwencjonalne materiały do akustycznej adaptacji pomieszczeń mają tendencję do redukowania blasku i barwności muzyki aż do wprowadzania suchości. Dzieje się tak dlatego, że większość tego typu ustrojów, włączając w to dyfuzory, wykorzystuje włókna chemiczne. Powierzchnia ustroju, nawet takiego, który jest absorberem, odbija dźwięk. Dźwięki odbite nakładają się na dźwięki pochodzące z głośników. Rezonanse powstające w ten sposób są nieprzyjemne. Powierzchnię RWL-3 pokrywa naturalny jedwab. To jedyny rodzaj włókna, którego splot jest nieregularny, w związku z czym o pojawianiu się rezonansów nie może być mowy. Zamiast tego osiągnąć można gładkie brzmienie o świetnej jakości. Jedwab, którym pokryty jest RWL-3 zawiera dodatkowo turmalin, wydzielający jony ujemne. Jak wiadomo jedwab wytwarza się z nitek produkowanych przez jedwabniki. Liście będące pokarmem jedwabników zawierają pył turmalinowy. Turmalin w naturalny sposób staje się więc częścią jedwabiu. Zakrzywione rowki wewnątrz RWL-3 wykonane są ze specjalnej pianki, która również zawiera turmalin. Cały ustrój wydziela zatem duże ilości jonów ujemnych. Jony ujemne poprawiają „lepkość” dźwięku, jego zwartość i obecność w pomieszczeniu oraz sprawiają, że transmisja fal dźwiękowych jest gładka i wyrównana. Dźwięk jest przejrzysty, szczegółowy i rozdzielczy, a scena szeroka, głęboka i realistyczna. Akustyka dowolnego pokoju może być nawet lepsza od akustyki studia nagraniowego, którego adaptacja jest przecież dobrze zaprojektowana. (*)
  2. Harmonix RFA-7800 (**) To rewolucyjne rozwiązanie w reprodukcji dźwięku. Urządzenia Harmonix do dostrajania akustyki pomieszczenia, eliminują dudniący bas, separują i oddzielają przestrzeń akustyczną każdego instrumentu i wokalisty w nagraniu, odtwarzając w ten sposób unikatową jakość oryginalnego wykonania. Przymocowuje się je do ścian, podłogi i sufitu według prostych zasad, podanych w instrukcji. Efekt będzie taki, jakby się weszło do sali, gdzie wykonano nagranie! Użyte w połączeniu z innymi urządzeniami Harmonix’a spowodują, że jakość odsłuchu wzbije się na niedostępny dotąd poziom czystości i siły. Harmonix RFA-7800 musi być użyty dokładnie według wskazówek producenta aby osiągnąć optymalny efekt tuningu pokoju odsłuchowego. Urządzenie do tuningu akustyki pokoju, RF-7800, sprzedawany jest w zestawach po 18 sztuk, co wystarcza na minimalny podstawowy tuning pomieszczenia o wymiarach do 5 x 6 metrów. W przypadku pomieszczeń wytłumionych zaleca się stosowanie urządzenia tuningującego na powierzchni absorbującej. Pomoże to w odzyskaniu oryginalnych efektów. Mocowanie urządzenia tuningującego Harmonix’a w pokoju odsłuchowym daje zmiany natychmiastowe- słuchana muzyka będzie miała większą dynamikę z głębszą ciszą pomiędzy dźwiękami [tzw ciemne tło]. Struktura indywidualnych wybrzmień staje się czystsza, wyraźniejsza i lepiej zdefiniowana, każda nuta ma dokładnie zdefiniowany początek i koniec. Oferując skomplikowany system zachowania energii i dynamiki pola dźwiękowego, urządzenia do tuningu Harmonix usuwają zniekształcenia w niemal magiczny sposób.Eksperci i audiofile, w publikacjach takich jak w Stereophile opisują urządzenia do tuningu Harmonix jako „interesujące”, „wyjątkowe” i jako „ważne rozwiązanie”, a korzyści są nie do przecenienia. Gdzie się je umieszcza? W odległości 10-15 cm od krańców powierzchni- ściany przedniej, ścian bocznych, suficie i na ścianie tylnej.Obiekty takie jak poduszki, pianka poliuretanowa, gąbki, polistyren czy podobne absorbują dźwięk i nie powinny być ustawiane przed, lub blisko systemu Harmonix, bo wszelkie obiekty pochłaniające dźwięk umiejscowione w pobliżu systemu tuningującego zabiorą muzyczne niuanse ze słuchanego dźwięku. Urządzenie tubingowe przedstawiam na fotografii niżej: 
  3. Harmonix RFA- 80i, 18. mini krążków do dostrajania akustyki pomieszczenia, o wymiarach: 10mm (średnica) x 2mm (grubość) Rozmiar mniejszy niż RFA-7800, ale nadal ten sam nieprawdopodobny efekt.
  4. (**) W większości studiów nagraniowych używa się tych samych pomieszczeń do rejestracji różnego rodzaju grup instrumentów czy głosów. Pomieszczenia posiadają określone warunki akustyczne, bez możliwości ich zmiany. Mocno wytłumione mogą sprawdzić się przy nagraniu głosów lektorskich lub wokali ale przy rejestracji np. gitary akustycznej, z większą ilością harmonicznych nie zabrzmi muzyka w efekcie najlepiej. Zmiana akustyki pomieszczenia na bieżąco jest właściwie niewykonalne , ale Vicoustic Vari Panel Pro to zmienia. Vari Panel Pro jest rozwinięciem pomysłu o nazwie Vari Panel. Jednak tym razem sposób zmiany charakterystyki działania panelu jest jeszcze prostszy. Vari Panel Pro – to panel dwustronny. Jedna strona (materiał  płócienny / pianka akustyczna) działa pochłaniająco, druga strona (drewno/ / pianka akustyczna) działa odbijająco lub rozpraszająco.
    Panel montuje się na specjalnym uchwycie na ścianie- w zależności od potrzeb działa jedna lub druga strona panelu wpływając na akustykę pomieszczenia w różny sposób.
  5. Vicoustic Omega Wood, (***) to kolejny panel Vicoustic typu dwa w jednym. Delikatnie wygięty perforowany panel przedni działa jak rozpraszacz, podczas gdy znajdująca się wewnątrz pianka akustyczna pochłania częstotliwości ze środka i góry pasma. Vicoustic  Poly Fuser QR, panel rozpraszający wykonany w całości z drewna.  Zastosowano w nim dwa rodzaje skutecznego rozpraszania: powierzchnia obliczona wg sekwencji residuum kwadratowego oraz wypukły kształt. Dzięki temu Poly Fuser QR efektywnie rozprasza w dwóch wymiarach w zakresie 400Hz – 5kHz. Przy pionowym zamontowaniu powierzchnia z wgłębieniami rozprasza fale poziomo natomiast wypukły kształt całego panelu rozprasza fale w pionie.  Ponieważ Poly Fuser QR jest wykonany z litego drewna sprawdza się w rozpraszaniu niższych częstotliwości. Rozpraszacz pomaga w walce ze zjawiskami filtra grzebieniowego, echa trzepoczącego, poprawia obraz dźwiękowy w pomieszczeniach. (***)
  6. Parawany akustyczne:to ustroje spełniające różne role adaptacyjne akustycznie, produkowane z myślą o tych wszystkich, którzy nie mają możliwości wstawienia na stałe dużych ustrojów akustycznych do pomieszczeń, w których nagrywana jest lub odtwarzana muzyka.
    Shakti Hallograph- ma zmniejszać słyszalność chaotycznych odbić od ścian pomieszczenia odsłuchowego, aby nie zakłócać bezpośredniego dźwięku z głośników. Haloogram kształtuje współczynniki częstotliwości, amplitudy i czasy pierwszych odbić. Hallograph Soundfield Optimizer (tak brzmi pełna nazwa akcesoriów akustycznych firmy Shakti) składa się z dwóch tablic, które można łatwo umieszczać za każdym głośnikiem w pobliżu narożników tylnej ściany. Każdy panel jest skonstruowany w oparciu o zastrzeżoną technologię i wykonany z egzotycznego drewna liściastego. Składa się z wstawionych odpowiednio uformowanych prętów, które są zamontowane na stabilnej podstawie, całość powinna wtopić się stylistycznie w każde pomieszczenie.Shakti Hallograph tworzy (wg materiałów reklamowych firmy): bardziej realistyczną prezentację głębi sceny, jej szerokości i wysokości, a także tworzy cieplejszą tonację muzyczną, która jednocześnie nie wpływa na klarowność i szczegółowość przekazu. Umożliwia pełne wykorzystanie najnowszych osiągnięć w dziedzinie elektroniki i konstrukcji głośników. Każdy panel jest regulowany, dzięki czemu system można zoptymalizować dla różnych pomieszczeń i systemów głośnikowych. Panele generują muzycznie uzupełniającą energię refleksyjną, która przekształca pokój odsłuchowy w coś doskonalszego, przesłaniając typowe zakłócenia pomieszczenia, które mącą na basie i zacierają scenę dźwiękową. Testerzy spoza firmy byli oszołomieni poziomem poprawy muzycznej, jaki udało im się osiągnąć, gdy prototypowe macierze Hallograph zostały umieszczone w ich systemach. W każdym systemie wymagany jest tylko jeden zestaw dwóch sztuk.
    Acoustic Grove System — SYLVAN (****) zostały zaprojektowane w celu ułatwienia budowania prawidłowej przestrzeni dźwiękowej zapewnianej przez przestawny system Acoustic Grove firmy- Nihon Onkyo Engineering. Ten kompaktowy projekt zawiera grupę walców rozmieszczonych zgodnie z wypracowaną przez firmę NOE technologią akustyczną. Produkty SYLVAN mogą być rozmieszczane w każdym pomieszczeniu.Są one stosowane w różnych sytuacjach, w tym w profesjonalnych studiach do tworzenia dźwięku, takich jak studia nagrań i radiowe stacje nadawcze, pokoje audio, teatry domowe i sale ćwiczeń muzycznych. Umieszczenie jednego lub dwóch produktów SYLVAN w pomieszczeniu może znacznie poprawić w nim dźwięk, jakby słuchacz znajdował się w zupełnie innym- lepszym,  pokoju.
  7. Acoustic Grove System — ANKH, w przeciwieństwie do serii SYLVAN, która może być umieszczona w dowolnym miejscu w pomieszczeniu, seria ANKH jest przeznaczona do efektywnej instalacji wzdłuż ściany lub innej płaskiej powierzchni. Wystarczy umieścić jeden produkt ANKH wzdłuż przedniej ścianki między głośnikami, by adaptacja ta zapewniła większą przejrzystość i głębię sceny dźwiękowej, co znacznie poprawia realność pola akustycznego. Standardowy panelu- rozmiar 60 cm szerokości × 23 cm głębokości × 150 cm wysokości, ułatwia umieszczenie w pionie lub poziomie.
    Gdy ANKH jest zainstalowany wewnątrz pomieszczenia, poprawie ulegają dźwięki z zakresu wyższego, dźwięki o średniej i wysokiej częstotliwości stają się grubsze, zapewniając wrażenie autentycznego brzmienia instrumentu, zwiększa się realizm. Ta seria jest również skuteczna w wyeliminowaniu boomu basu. Niższe częstotliwości stają się dźwiękami przypominającymi klasyczne lub jazzowe występy. Na przykład- umieszczenie produktu ANKH między dwoma głośnikami przednimi poprawi lokalizację, zwiększając poczucie głębokości, a po umieszczeniu z obu stron głośnika przestrzeń dźwiękowa będzie bardziej rozbudowana, a rozmieszczenie instrumentów będzie bardziej wyraźne.
    Acoustic Grove System — ANKH-IIbardzo podobny do ANKH zaprojektowany specjalnie do umieszczenia w rogu pokoju. Dźwięk wchłania się w narożach konwencjonalnych sal audio i sal teatralnych, co prowadzi do absorpcji niższych częstotliwości wraz ze zwiększeniem zniekształceń. To również powoduje utratę blasku muzyki, nie mówiąc już o zawężonym polu akustycznym. Produkty ANKH-II  poprawiają szerokość i głębię pola akustycznego oraz zwiększają rozdzielczość pomiędzy niską i wysoką częstotliwością, dzięki drastycznemu zmniejszeniu zniekształceń. Dźwięk nie jest pochłonięty, więc energia muzyki może być odczuwana przez słuchacza bez żadnych przeszkód, co pozwala na większą klarowność muzyczną.
  8. Acoustic Grove System — ANKH-III, został opracowany w odpowiedzi na życzenia klientów, którzy byli zainteresowani wykorzystaniem produktów SYLVAN lub ANKH, lecz nie mając miejsca w swoich pokojach nie mogli ich użyć. ANKH-III może być zamontowany na ścianie, a umieszczenie go przed dźwiękoszczelnymi ekranami lub stelażami audio może zmniejszyć efekty odbicia i zwiększyć głębię pola akustycznego. Dzięki specjalnej redukcji zakłóceń fazowych w zakresach średnich i wysokich częstotliwości, dźwięk instrumentów, a zwłaszcza instrumentów smyczkowych można usłyszeć bez zakłóceń, co  przekłada się zwiększeniu poczucia rzeczywistości w polu akustycznym. Umieszczenie tego produktu między lewym i prawym głośnikiem zwiększa również rozdzielczość i zwiększa poczucie głębokości w polu dźwiękowym. Lokalizacja dźwiękowa jest wyrazistsza, a jakość pogłosów dźwiękowych poprawia się aż do uzyskania tych szczególnych cech dźwięków, które zapewniają zwiększenie poczucia rzeczywistości.
  9. Acoustic Grove System — ANKH-IV, akustyczny punkt w narożniku sufitu w dużym stopniu wpływa na jakość pola dźwiękowego pomieszczenia. ANKH-IV został opracowany, aby można było skupić się na tym ważnym miejscu. Wykorzystując unikalne technologie rozpraszania dźwięku, wytwarzane przez produkty SYLVAN i ANKH, ANKH-IV zapewnia szersze i głębokie brzmienie, których nie można osiągnąć przy użyciu materiałów pochłaniających dźwięk. Produkt ten (jako dodatek do systemu- ANKH) pozwala na zaskakująco naturalne odtworzenie dźwięku muzycznego, które zwiększa poczucie rzeczywistości, jak gdyby słuchało się występów na żywo. Chociaż ANKH-IV został zaprojektowany do montażu w lewym i prawym narożniku sufitu bliżej głośników, jego efekty można usłyszeć, nawet jeśli są zainstalowane po drugiej stronie pomieszczenia. Montaż czterech urządzeń w każdym narożnym narożniku pomieszczenia zapewni  wzrost efektu rozszerzenia dźwięków.
  10. Acoustic Grove System — ANKH- V, podobny do ANKH-III lecz zaprojektowany specjalnie dla miejsca styku ścian z sufitem.
  11. Acoustic Grove System — ANKH-VI,odbijane dźwięki od powierzchni podłogi mają znaczący wpływ na środowisko w jakim słuchacz odbiera dźwięki. ANKH-VI minimalizuje zakłócenia interakcji z bezpośrednim dźwiękiem, rozpraszając odbite fale. Obraz dźwiękowy staje się doświetlony i pozwala na zwiększenie poczucia dynamiki muzyki.
    Ponadto, podczas nagrywania pianistów, a nawet tylko w czasie ich ćwiczeń, instalacja ANKH-VI pod fortepianem (klawesynem) powoduje znacznie lepsze brzmienie instrumentu, eliminując tłumione dźwięki pod fortepianem (klawesynem). To zjawisko daje nowe możliwości podczas występów na fortepianie. 
    Podstawowe parametry: 90 x 90 x 12 cm (W × D × H; ok.) lub 60 x 60 x 12 cm.
    Oto niektóre z ocen, które otrzymaliśmy od użytkowników: „Dźwięki są bardziej określone, a muzykalność wzrasta”, „Słyszę delikatne niuanse i czuję, że pole dźwiękowe jest bardziej trójwymiarowe”, „Ten produkt rozbudza niższe częstotliwości”.
    ANKH-VI zapewnia znaczne przyrost jakości nie tylko w paśmie niskotonowym, ale również w średnim zakresie częstotliwości, co przekłada się na lepszą lokalizację pozornych źródeł dźwięków. Aby uzyskać jeszcze wyraźniejszy efekt, należy używać ANKH-VI wraz z innymi produktami AGS (takimi jak produkty SYLVAN i ANKH). (****)
  12. KRYNA Azteca Tower, (*****), firmy Nihon Onkyo Engineering, to samowystarczalny przedmiot do strojenia pokoju, który może być zainstalowany w dowolnym miejscu bez ograniczeń dla środowiska w jakim przyjdzie instalowanie go. Wybrany został papierowy (karton) materiał, który jest lekki i oddychający, dążąc do naturalnego i prostego strojenia pomieszczeń bez obciążania czegokolwiek. Azteca Tower jest nie tylko działającym samodzielnie jako materiał strojenia pokoju (jako materiał dyfuzyjny). Różne „sztuczki” zostały zastosowane w celu synergicznego efektu, na przykład Watayuki II (materiał absorbujący dźwięk). Dzięki dołączeniu Watayuki II do Aztec Tower można czerpać efekty synergiczne dwa lub trzy razy mocniej niż podczas korzystania z nich samodzielnie. Obszar instalacji sięga głębokości 27 cm (po zmontowaniu), a więc odpowiada wielu potrzebom, można łatwo wykorzystać ten element strojenia pomieszczenia w minimalnej przestrzeni. Poza tym jest lekki (300 g), więc można czuć się swobodnie podczas regulowania wysokości, poprzez stawianie różnej ich liczby jednej konstrukcji na innej. Wrażeniu schludnego wyglądu  sprzyja prosty kształt, biały neutralny kolor. 
    Aby stworzyć holograficzne dźwięki podczas tworzenia przestrzeni muzycznej jest bardzo ważne, nawet niezbędne, narzędzie do usuwania niekorzystnego oddziaływania rozprzestrzeniającego się w otoczeniu w celu wydobycia muzyki uwięzionej w źródle muzyki- systemie audio- firma KRYNA opracowała materiał dyfuzyjny Azteca. Podczas odtwarzania muzyki fala stojąca, która występuje w sali odsłuchowej, staje się przeszkodą dla prawidłowego odtworzenia nagrań. Dlatego umieszczając materiał Azteca w miejscu, w którym może wystąpić fala stojąca, rozpraszając kierunek odbicia dźwięku, można zmniejszyć stagnację dźwięku. Ponadto, gdy dźwięk jest pochłonięty zbyt mocno staje się „martwy” (gdzie znajdują się szafy, zasłony, łóżka, fotele, dywany itp.).
    Dzięki zastosowaniu Azteca można zapobiec zasysaniu nadmiernego dźwięku, wyrównać rejestry częstotliwości w pomieszczeniu, bawić się muzyką z żywym uczuciem. Azteca ma unikalny kształt przypominający piramidę, zawiera tajemnicę rozprzestrzeniania fal stojących, które mają niekorzystny wpływ na salę odsłuchową. Również, dostosowując kąt i pochylając stopień piramid, reguluje się obraz dźwiękowy. Konieczne jest uświadomienie sobie konieczności szukania dźwięku holograficznego każdym środowisku, nawet w sali odsłuchowej o różnych rozmiarach i kształtach. Co należy rozumieć przez pojęcie- „holograficzny dźwięk”? To dźwięk, który pojawia się naturalnie w trzech wymiarach, od muzyki w małej przestrzeni do wielkiego pokoju, co prowadzi do bardziej realistycznej prezentacji spektakli muzycznych. Wystarczy umieścić Azteca Tower za sprzętem i głośnikami, by zlikwidować rozmazanie, a wywołać odświeżenie. Ponadto, gdy w kącie pokoju zasysany jest dźwięk, może pomóc ustrój tam umieszczony. Używając materiałów dźwiękochłonnych Watayuki, Dokayuki i materiału dyfuzyjnego samej konstrukcji Tower łącznie nastąpi skuteczniejsze dostrojenie pomieszczenia, które uleczą akustycznie pomieszczenie. Materiały pochłaniające dźwięk Watayuki i Dokayuki wykonane są z ekologicznego i przyjaznego dla człowieka PET. Jednocześnie charakteryzują się wysokim efektem pochłaniającym dźwięk, „oddychalność” jest wysoka, dźwięk jest tłumiony naturalnie, nie powoduje reakcji, w jakiej dźwięk staje się stłumiony. Jest też trwały i niedrażniący dla osób skłonnych do uczuleń. Z uwagi na to, że jest lekki, można szybko go zainstalować za pomocą kleju do dekoracji obrazu na ścianie. (*****)

 

Pomysłów usprawnienia akustyki pomieszczeń, tak odsłuchowych jak i nagraniowych, jest bardzo dużo i cały czas powstają nowe. Są bardzo wyrafinowane, a obok powstają tanie, wykonane z odzyskanych materiałów ( jak na fotografii niżej). Nie sposób opisać wszystkie, więc ograniczyłem się tylko do tych, które uznałem za ciekawe, oryginalne i rokujące nadzieję na skuteczność. 

 

Fragmenty artykułu napisano na podstawie materiałów firmowych:
***, ***) ****) *****) oraz  

 


Przejdź do artykułu: ustroje akustyczne (3)
Przejdź do artykułu: ustroje akustyczne (4)
Wróć do artykułu: „ustroje akustyczne (1)
Podobną problematykę podejmuje artykuł:
„Ustawienie głośników” >>
„Ustroje akustyczne w małych pomieszczeniach” >>
„Ciekawe panele akustyczne w małych pomieszczeniach” >>

 

 

Dodaj komentarz